Proste sposoby na chrapanie i bezdech senny

Chrapanie może powodować takie dolegliwości jak stałe zmęczenie lub uczucie niewyspania. Lecz to nie wszystko. Wbrew pozorom chrapanie może być dla nas niebezpieczne zwłaszcza w przypadku tzw. bezdechu sennego. Jakie są sposoby na chrapanie i bezdech senny oraz jak z tym walczyć?

Chrapanie wg. badań dotyka aż 45% Polaków, lecz mało kto próbuje odnaleźć sposoby na chrapanie i jak się go pozbyć. O ile nie towarzyszą przerwy w oddychaniu tzw. bezdech senny to chrapanie nie stanowi zagrożenia dla naszego zdrowia. Jednak jeśli chrapanie staje się coraz głośniejsze a następnie następuje dłuższa chwila ciszy zakończona mocnym chrapnięciem to właśnie nazywamy to bezdechem sennym. Przerwy w oddychaniu mogą trwać nawet minutę a w ciągu nocy powtarzać się wielokrotnie. Powoduje to niewystarczające dotlenienie naszych organów – serca, nerek, wątroby i mózgu. To właśnie powoduje uczucie niewyspania i stałe zmęczenie. Na domiar tego bezdech senny prowadzi do arytmii serca, kłopotów z nadciśnieniem, przerostu prawej komory serca a nawet zawału. Jeśli masz partnera, który cierpi na bezdech senny to koniecznie namów go na wizytę u specjalisty. Może być to laryngolog, który sprawdzi stan dróg oddechowych lub Laboratorium Techniki Dentystycznej, które oferuje profesjonalne aparaty na chrapanie (TAP lub Silensor).

Nieodpowiedni styl życia to najczęstsza przyczyna chrapania. Jednak co warto zmienić i zrobić samemu, zanim udamy się do lekarza? Oto kilka porad, które pomogą nam z problemem chrapania i zaburzeniem snu.

  • Jeżeli śpisz na wznak, koniecznie zmień pozycję. Ułożenie ciała na plecach powoduje pogłębienie naszego chrapania. Przyczyną tego jest język, który opada ku tyłowi i powoduje otwarcie ust i zwężenie kanału nosogardła i cieśni gardła. Dobrą pozycją na problem z chrapaniem jest pozycja na boku. Ponadto powinniśmy zaopatrzyć się w materac dobrej jakości, który może zdecydowanie pomóc z zaburzeniem snu.
  • Jeżeli chrapanie zdarza się sporadycznie i występuje najczęściej w okresie przeziębień, może być to spowodowane niedrożnością dróg oddechowych. Niewyleczone przeziębienie, zapalenie zatok bądź powiększone migdałki wymagają oddychania ustami. Zatem wylecz infekcje!
  • Odpowiednia poduszka pozwoli ograniczyć chrapanie i pomoże w leczeniu zaburzeń snu. Prawidłowe podparcie głowy, szyi i kręgosłupa ma kluczowe znaczenie dla regeneracji organizmu. Przy wysokim ułożeniu poduszki drogi oddechowe się zawężają, dlatego lepiej wybrać poduszkę płaską. Jednak najlepszym wyborem będzie poduszka anatomiczna, dopasowująca się do kształtu naszej głowy.
  • Rezygnacja z wszelkich używek takich jak papierosy czy alkohol. Nikotyna odpowiada za zaleganie śliny w tchawicy i krtani, ponadto podrażnia gardło i powoduje obrzęk śluzówki. To wszystko zdecydowanie utrudnia wydychanie powietrza z płuc. Natomiast alkohol powoduje wiotczenie mięśni gardła i języka.
  • Jeżeli masz nadwagę, powinieneś przejść na dietę. Osoby otyłe chrapią zdecydowanie częściej i głośniej. Systematyczne ćwiczenia i gimnastyka pozytywnie oddziałuje na nasze samopoczucie oraz mięśnie. Ponadto szczuplejsza szyja nie uciska dróg oddechowych.
  • Kolejną bardzo ważną kwestią jest odpowiednia temperatura i wilgotność powietrza w miejscu w ktorym śpimy. Optymalna temperatura powinna mieć około 18-21 stopni Celcjusza, natomiast idealna wilgotność powinna oscylować pomiędzy 40% a 60%. Powinniśmy zadbać również o częste wietrzenie naszej sypialni.

Na rynku dostępne są specjalistyczne środki na problemy z chrapaniem w postaci rozpylacza do gardła, listki do przyklejenia na podniebienie. Jednak dosyć skutecznym i sprawdzonym sposobem może być aparat na chrapanie TAP lub Silensor. Jeśli chrapiesz, wiedz, że można z tym walczyć i z pewnością warto!