Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że chrapanie może być nie tylko uciążliwe, ale również niebezpieczne dla naszego zdrowia. Problem chrapania dotyka nie tylko nas, ale również osoby w naszym otoczeniu. Warto zastanowić się, czy dotyka nas problem chrapania i postawić w związku  tym odpowiednie kroki – wizyta u lekarza, kupno preparatu lub aparatu na chrapanie lub zastosowanie kilku prostych sposobów na chrapanie i bezdech senny.

Na co wpływa chrapanie?

  • Zmęczenie
  • Niewyspanie
  • Bóle głowy
  • Problemy z koncentracją
  • Mniejsza odporność na stres
  • Możliwe nasilenie objawów cukrzycy, nadciśnienia oraz arytmii serca

Chrapanie wpływa bezpośrednio na komfort naszego życia. Badania wykonane na grupie osób mających problem z chrapaniem wykazują, że aż 61% z nich jest bardziej drażliwa oraz uleganie kłótniom, 47% odczuwa niedosyt energii – czuje się niewyspana nawet po przespaniu całej nocy, 37% ma problemy z koncentracją i niską efektywność w pracy, zaś 29% ma problemy z życiem towarzyskim.

problem z chrapaniem leczenie chrapania - najlepsze sposoby na chrapanie

Pozycja spania ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i chrapanie

Niewłaściwa pozycja podczas snu, może mieć zły wpływ dla naszego zdrowia o czym wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Jeśli jesteśmy młodzi i nie odczuwamy tego teraz to z pewnością wróci to do nas w późniejszym okresie naszego życia. Zatem w jakiej pozycji spać?

Ułożenie na plecach z ułożonymi wzdłuż naszego ciała rękami to najbardziej optymalna pozycja spania. W takiej pozycji omijamy ból pleców i karku, problemy z refluksem zaś skóra twarzy przez brak obciążenia rano wygląda znacznie lepiej. Jednak owa pozycja posiada niestety swoją wadę – sprzyja chrapaniu. Jednak mamy skuteczne sposoby na przeciwdziałanie chrapaniu, więc nie musisz rezygnować ze spania w takiej pozycji.

Pozycja na boku z wyprostowanymi nogami to kolejna optymalna pozycja do spania. Kręgosłup jest wówczas rozluźniony a ułożenie ciała jest korzystne dla naszego układu krążenia. Jedyną wadą tej pozycji jest obciążenie skóry twarzy oraz klatki piersiowej.

Niekorzystne pozycje spania:

  • pozycja płodu – spanie na boku podkurczając nogi do siebie – niekorzystny wpływ na kręgosłup, skórę twarzy, powstawanie bóli stawów kolanowych oraz problemy z oddychaniem co może prowadzić do niedotlenienia.
  • na brzuchu – w tej pozycji znacznie obciążone są odcinek lędźwiowy oraz szyjny kręgosłupa. Mogą występować również bóle pleców. Zaś ta pozycja zapobiega chrapaniu – umożliwia swobodne oddychanie.

Jak się wyspać?

Chrapanie to nie jedyny powód poprzez który nie możemy się wyspać. Należy pamiętać o kilku kwestiach aby obudzić się rano wypoczętym. To czy obudzimy się wypoczęci zależy w dużym stopniu od tego co robiliśmy w ciągu poprzedniego dnia oraz co jemy.

Wiele osób myśli, że tabletki uspokajające lub nasenne rozwiążą ich problem z problemem zaśnięcia. Jednak jest to efekt jedynie doraźny, a mogący spowodować szybkie uzależnienie się od leków. Kluczowym jest aby nasza sypialnia stwarzała dobre warunki snu. Odpowiedni wybór koloru ścian czy odpowiedniej atmosfery będzie z pewnością dla nas korzystne. Sypialnia powinna służyć tylko i wyłącznie wypoczynku, dlatego nie powinny się w niej znajdować sprzęty typu telewizor, komputer i inne.

Kolejną kwestią jest nasza dieta. Ostatni posiłek na 2-3 godziny przed snem pomoże nam spokojnie zasnąć i prawidłowo się wyspać. Nie powinniśmy zjadać posiłków ciężkostrawnych. Lekkie produkty na wieczór będą zdecydowanie korzystniejsze. Zaś ograniczenie spożywania płynów przed snem ograniczy nam częste wstawanie w nocy do łazienki. Po południu również nie powinniśmy pić napojów zawierających kofeinę typu kawa, herbata czy słodzone napoje gazowane. Ponadto wiele osób wierzy w mit, jakoby lepiej można było zasnąć po alkoholu, co nie jest prawdą, a może nawet spowodować występowanie bezdechu sennego.