Większość z nas nie zdaje sobie sprawy, że chrapanie jest nie tylko uciążliwe, ale również niebezpieczne dla naszego zdrowia. Przyczyną chrapania może być utrudniony przepływ powietrzna przez drogi oddechowe wskutek alergii (obrzęk ścian dróg oddechowych), otyłości (ucisk tkanki tłuszczowej na gardło), osłabienia mięśniówki gardła. Chrapanie może być objawem bezdechu sennego. U osób dotkniętych problemem chrapania podczas snu gardło się zwęża, a przepływ powietrza może wywoływać drgania ścian górnych dróg oddechowych. Problem chrapania dotyka nie tylko nas, ale również osoby w naszym otoczeniu. Warto zastanowić się, czy dotyka nas problem chrapania i postawić w związku  tym odpowiednie kroki – wizyta u lekarza, kupno preparatu lub aparatu na chrapanie lub zastosowanie kilku prostych sposobów na chrapanie i bezdech senny.

Na co wpływa chrapanie?

  • Zmęczenie
  • Niewyspanie
  • Bóle głowy
  • Problemy z koncentracją
  • Mniejsza odporność na stres
  • Możliwe nasilenie objawów cukrzycy, nadciśnienia oraz arytmii serca

Chrapanie wpływa bezpośrednio na komfort naszego życia. Badania wykonane na grupie osób mających problem z chrapaniem wykazują, że aż 61% z nich jest bardziej drażliwa oraz uleganie kłótniom, 47% odczuwa niedosyt energii – czuje się niewyspana nawet po przespaniu całej nocy, 37% ma problemy z koncentracją i niską efektywność w pracy, zaś 29% ma problemy z życiem towarzyskim.

problem z chrapaniem leczenie chrapania - najlepsze sposoby na chrapanie

Pozycja spania ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i chrapanie

Niewłaściwa pozycja podczas snu, może mieć zły wpływ dla naszego zdrowia o czym wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Jeśli jesteśmy młodzi i nie odczuwamy tego teraz to z pewnością wróci to do nas w późniejszym okresie naszego życia. Zatem w jakiej pozycji spać?

Ułożenie na plecach z ułożonymi wzdłuż naszego ciała rękami to najbardziej optymalna pozycja spania. W takiej pozycji omijamy ból pleców i karku, problemy z refluksem zaś skóra twarzy przez brak obciążenia rano wygląda znacznie lepiej. Jednak owa pozycja posiada niestety swoją wadę – sprzyja chrapaniu w czasie snu. Jednak mamy skuteczne sposoby na przeciwdziałanie chrapaniu, więc nie musisz rezygnować ze spania w takiej pozycji.

Pozycja na boku z wyprostowanymi nogami to kolejna optymalna pozycja do spania. Kręgosłup jest wówczas rozluźniony a ułożenie ciała jest korzystne dla naszego układu krążenia. Jedyną wadą tej pozycji jest obciążenie skóry twarzy oraz klatki piersiowej.

Niekorzystne pozycje spania:

  • pozycja płodu – spanie na boku podkurczając nogi do siebie – niekorzystny wpływ na kręgosłup, skórę twarzy, powstawanie bóli stawów kolanowych oraz problemy z oddychaniem co może prowadzić do niedotlenienia.
  • na brzuchu – w tej pozycji znacznie obciążone są odcinek lędźwiowy oraz szyjny kręgosłupa. Mogą występować również bóle pleców. Zaś ta pozycja zapobiega chrapaniu – umożliwia swobodne oddychanie.

Jak się wyspać?

Chrapanie to nie jedyny powód poprzez który nie możemy się wyspać. Należy pamiętać o kilku kwestiach aby obudzić się rano wypoczętym. To czy obudzimy się wypoczęci zależy w dużym stopniu od tego co robiliśmy w ciągu poprzedniego dnia oraz co jemy.

Wiele osób myśli, że tabletki uspokajające lub nasenne rozwiążą ich problem z problemem zaśnięcia. Jednak jest to efekt jedynie doraźny, a mogący spowodować szybkie uzależnienie się od leków. Kluczowym jest aby nasza sypialnia stwarzała dobre warunki snu. Odpowiedni wybór koloru ścian czy odpowiedniej atmosfery będzie z pewnością dla nas korzystne. Sypialnia powinna służyć tylko i wyłącznie wypoczynku, dlatego nie powinny się w niej znajdować sprzęty typu telewizor, komputer i inne.

Kolejną kwestią jest nasza dieta. Ostatni posiłek na 2-3 godziny przed snem pomoże nam spokojnie zasnąć i prawidłowo się wyspać. Nie powinniśmy zjadać posiłków ciężkostrawnych. Lekkie produkty na wieczór będą zdecydowanie korzystniejsze. Zaś ograniczenie spożywania płynów przed snem ograniczy nam częste wstawanie w nocy do łazienki. Po południu również nie powinniśmy pić napojów zawierających kofeinę typu kawa, herbata czy słodzone napoje gazowane. Ponadto wiele osób wierzy w mit, jakoby lepiej można było zasnąć po alkoholu, co nie jest prawdą, a może nawet spowodować występowanie bezdechu sennego.